De spoorvakbonden kondigen een staking voor 9 oktober aan. De directie van de groep en minister Galant zijn inderdaad bezig maatregelen voor te be-reiden die de uitgaven van de NMBS binnen de 5 jaar met 25% zullen beperken.
In 2015 was er minder dan 33.000 spoormannen. Nochtans zouden ze met 38.000 moeten zijn volgens het akkoord van 2008. 11.000 ervan zullen voor 2019 op pensioen vertrekken. Een ramp voor de werkers van de spoorwegen, maar minister Galant wil “van dat gat in de leeftijdspiramide profiteren” om in het personeel verder te snoeien.
Hoe de treinen zullen kunnen rijden, in veiligheid en op tijd, met zo weinig spoormannen, is de vraag. Maar het is zeker dat Galant en haar kornuiten zich tijdens de staking gaan opwinden over de “onverant-woordelijke” stakers. Maar het zijn zij, en niet de spoormannen die ” de reizigers gijzelen”.
“Bestemming beter”?
In de loop van de opeenvolgende plannen van de directies van de NMBS-groep en het verlies van de posten van spoormannen stijgen de klachten van de reizigers. De klachten over automaten zijn in het bij-zonder gestegen: van 172 in 2012 naar 2 200 in 2014!
In veel stations heeft een automaat één of twee spoormannen in vlees en bloed achter het loket ver-vangen. Maar als het automaat staakt en dat men op de trein moet betalen, heft de NMBS nog een tol van 7 euro!
De trein van Galant, Cornu en consorten is niet op weg naar bestemming “beter”.