Een golf ontslagen is in Duitsland begonnen. Volkswagen overweegt de schrapping van 8000 banen; bij onderaannemers in de autosector worden duizenden banen geschrapt, met sommigen die failliet gaan door de overgang naar elektrische motoren. Zo schrappen bandenproducenten Continental, Michelin en Goodyear 8050 banen. Andere sectoren zijn ook bezig met ontslaan: Bosch (1800), Miele (2000) en Deutsche Bank (3500). Volgens sommige krantenartikelen bedraagt het totaal al 80.000 afvloeiingen voor de laatste 4 maanden.
Uitzendkrachten die stilletjes hun plaats verliezen worden niet meegeteld, omdat hun “einden van contracten” niet als ontslag wordt geteld. Toch wordt op bijna elke autofabriek het aantal tijdelijke werkers verminderd. Voor deze duizenden werkers is het verlies van hun loon net zo catastrofaal als voor degenen met een vast contract.
De gevolgen van de oorlog in Oekraïne, de spanningen tussen de VS en China en de algemene toename van economische en militaire spanningen zetten de Duitse industrie onder druk, zeggen commentatoren. Om hun winsten te kunnen blijven verhogen, zijn de aandeelhouders druk bezig om de werkers te laten betalen voor de gevolgen van hun crisis, door de crisis nog erger te maken.