Van 30 april tot 1 mei staakten de bezorgers van Uber Eats in Brussel. Hun situatie is niet langer houdbaar. Al vijf jaar lang blijft de prijs voor een levering €4,42, ongeacht de afstand, en de reis naar het restaurant wordt niet eens betaald. Ondertussen zijn de prijzen met 20% gestegen. Het is gewoon niet mogelijk om zo te leven, het is een ellende. Het enige wat hen op de been houdt is de hoop dat ze op een dag iets anders zullen vinden.
Maar dat is nog niet alles. Koeriers worden ook voortdurend geconfronteerd met een gebrek aan respect van klanten en restauranthouders. Er zijn natuurlijk klanten die de bezorgers niet respecteren, ze afzeggen of een slechte beoordeling geven, zelfs zonder enige reden, wat ertoe kan leiden dat de bezorger tijdelijk wordt geblokkeerd of zelfs wordt ontslagen. Er zijn ook regelmatig problemen met restauranteigenaars.
Bovenal maakt Uber Eats het leven van bezorgers tot een hel. Het algoritme logt regelmatig het account van een bezorger uit. Omdat hij 3 minuten te laat was voor een rit van 8 minuten, werd het account van een bezorger uitgelogd, zonder dat hij uitleg kan geven of krijgen, omdat alles door het algoritme gaat. Wanneer te veel slechte beoordelingen of problemen zich opstapelen, kan een bezorger worden uitgesloten door het algoritme zonder dat het mogelijk is om te weten hoe lang dit gaat duren.
De bezorgers klagen deze rampzalige arbeidsomstandigheden al jaren aan. Door terug te vechten hebben ze rechten gewonnen bij de Belgische rechtbanken, zoals het werknemersstatuut, dat ze op papier hebben gekregen op 1 januari 2023.
Maar in de praktijk worden deze wetten nog steeds niet nageleefd en blijft Uber Eats ongestraft winst maken door te profiteren van hun precaire situatie. De stakers hebben beseft dat de enige manier om te winnen vechten is. Ze eisen dat er een einde komt aan het onrechtmatig uitloggen, dat de gerechtelijke uitspraken worden nageleefd en dat de tarieven worden verhoogd met 2 euro per rit, 50 cent per kilometer en 1 euro voor elke tien minuten wachten in een restaurant.
Ter voorbereiding op de staking deelden bezorgers folders uit en voerden gesprekken met hun collega’s, ook van andere platforms zoals Deliveroo en Take Away, door drukbezochte gebieden te bezoeken. Vertegenwoordigers van de Liga van de Huishoudhulpen kwamen de stakers steunen.