De aanvallen van morgen, en die van vandaag
Op 4 februari waren we net vertrokken voor de werkloosheidsperiode, toen er in de pers geruchten verschenen over de toekomst van de fabriek. De directie van de groep zou van plan zijn om de productie van de Q8 tegen 2027 te verplaatsen naar Mexico en China… Is het waar? Is het bluf om de druk op te voeren en mensen bang te maken? Alleen de tijd zal het leren.
De directie wacht in ieder geval niet tot 2027 om in het offensief te gaan. Langdurig zieken worden ontslagen, uitzendkrachten worden teruggestuurd, tijdelijke werkloosheid wordt opgelegd en er wordt buitensporige flexibiliteit geëist.
Het is niet 2027, het is vandaag dat de beker vol is.
Achter onze rug
Niemand op de werkvloer weet wat er echt achter onze rug om wordt besproken. Werkers moeten in de eerste plaats controle hebben over de beslissingen die hen aangaan!
We geloven er allemaal niks van
De woordvoerder van de fabriek verzekert ons dat de fabriek inderdaad een toekomst heeft. De Premier belooft al het mogelijke te doen….
Of het nu gaat om Covid, de Dieselgate of de ervaring van alle sluitingen en herstructureringen uit het verleden – Renault Vilvoorde, Ford, Opel… alles leert ons dat we te maken hebben met professionele leugenaars. Ze geven niets om ons leven, de huur die we moeten betalen of de toekomst van onze kinderen.
We kunnen ons niet de luxe veroorloven om ons lot in hun handen te laten. Maar als we op onszelf rekenen en op ons capaciteit om ons te organiseren, zullen we sterker staan in het verdedigen van onze belangen.
De problemen van kapitalisten… en die van onszelf
De Duitse economie is in een recessie beland en de autoverkoop in Duitsland begint te dalen. In China verergert de crisis, met grote vastgoedbedrijven die met achterstallige aflossingen kampen en niemand weet hoe ver de zaken zullen zakken. Het protectionisme in de VS, dat onlangs duizenden voor import bestemde voertuigen in de haven heeft geblokkeerd, verergert de crisis hier. De oorlog in Oekraïne, de oorlog in het Midden-Oosten, de spanningen tussen de VS en China… De chaos neemt toe en de kaarten worden opnieuw verdeeld tussen de verschillende kapitalistische groepen en hun Staten.
In deze chaos waarvoor alleen zij verantwoordelijk zijn, met hun concurrentie en hun wedloop naar winst tegen elke prijs, zijn de kapitalisten vastbesloten om hun winsten ondanks alles te handhaven en te vergroten: zelfs als dat betekent dat de tak waarop ze zitten doorgezaagd moet worden, zelfs als dat betekent dat alles vernietigd moet worden.
Het is een systeem dat ons naar de afgrond leidt. Het verdient geen opoffering van welke arbeider ter wereld dan ook, maar de omverwerping ervan!
Om niet te vergeten
In 2022 maakt de VW Group een nettowinst van €15,8 miljard. Tussen 2020 en 2022 steeg het dividend voor de aandeelhouders met 80%. Dus: als het goed gaat, zijn zij degenen die winnen, en als het slecht gaat, zijn wij degenen die verliezen!
Het is hun crisis, zij moeten ervoor betalen, niet de werkers!