Boom of zeepbel?

Audi kondigt recordverkoop aan, zoals de hele VW groep. Het is onder andere in de Verenigde Staten dat de verkoop gestegen is.

Dit jaar is de verkoop inderdaad met 6% in de V.S. gestegen, om 16 miljoen wagens te bereiken, meer dan voor de crisis van 2008. Maar de pers onthult dat de autobouwers en de bankiers leningen aan de lopende band toekennen, ook aan zij die zeer lage inkomens hebben. Een toestand die herinnert aan die juist voor de “subprime” crisis, met deze keer kredieten voor wagens en niet voor huizen.

Maar het aantal wanbetalingen stijgen en de “analysten” beginnen zich zorgen te maken.

De kapitalisten zijn niet voor één gat te vangen, maar ze doen niets anders dan de volgende crisis voor te bereiden.

Een zeer explosieve “veiligheid”

Wetende dat er een belangrijk risico is dat de leners hun termijnen niet kunnen betalen, laten de uitleners een “elektronische deurwaarder” op de wagens plaatsen.

Dit is een kortsluiting die op afstand kan geactiveerd worden en die de wagen dan tegenhoudt te starten in het geval van niet-betaling van een termijn.

Die zendt ook een GPS-signaal uit om de lokalisering en de snelle inbeslagneming van de wagen mogelijk te maken!

De Amerikaanse dealers plaatsen er bijna 15 000 per maand. Maar tijdens de subprime crisis hebben de banken ook miljoenen huizen in beslag genomen die de veiligheid waren voor hun kredieten. Maar die miljoenen huizen waren hun waarde kwijt en hebben dus het systeem niet verhinderd in te storten.

Wat nu? Na miljoenen vervallen huizen en het werk van miljoenen metselaars en andere bouwberoepen verspild, komt er een kerkhof stukke auto’s?