Wat echo’s van de Audi fabriekblad

Een moeilijke periode?

« Onze fabriek maakt een moeilijke periode door”, schrijft de directie. Dit is niet waar: het is niet de fabriek die een moeilijke periode doormaakt, het zijn de arbeiders die een moeilijke periode doormaken, en zelfs catastrofaal!

Degenen die aan de deur zijn gegooid en hun loon kwijt zijn, net zoals degenen die steeds aan het zwoegen staan onder bedreiging en zich aan het kapotwerken.

De aandeelhouders hebben het van hun kant héél goed: met een bedrijfsresultaat van 6,3 miljard in 2023 voor de Audi-groep, heeft iedereen van ons hen 72.000 euro opgebracht. Dus, boven ons loon te hebben verdiend, we hebben er twee verdiend voor hen. Juist daarom is het moeilijk om te leven. 

Een kapitalistische ziekte

Het absenteïsme zou te hoog zijn en zou “de productie bij de vooraf bepaalde snelheid” verhinderen. Maar waarom hebben ze 15 auto’s per uur nodig, terwijl ze ons tegelijkertijd uitleggen dat “we geen auto’s kunnen produceren om ze in parkings te zetten”! En het zijn dezelfde mensen die “de snelheid vooraf bepaalden” die onze collega’s ontsloegen die nu ontbreken in de productie.

Minder produceren maar steeds sneller, dit is de gekke logica van het kapitalisme.

Op onze handen besparen

De bazen hebben instructies gekregen om het handschoenverbruik te verminderen en hergebruik aan te moedigen, onder het motto: laten wassen, niet weggooien.

Het klopt dat er veel verspild wordt in de fabriek, te beginnen bij de directie zelf. Maar het is op onze handen die ze beginnen te besparen!

Hun problemen… en de onze

Gezien de slechte verkoop van elektrische auto’s, spreken sommige leiders van de grote autogroepen over het opgeven van de “volledig elektrische” doelstelling voor 2030.

Ze worden gevolgd door de vertegenwoordiger van de Duitse vakbond IG Metall in de raad van toezicht van Audi. Hij pleit voor een terugkeer naar de productie van auto’s met verbrandingsmotoren in de vestiging in Ingolstadt om te laten hopen dat dit “industriebeleid” meer werkzekerheid zal bieden.

Werkers hebben niets om op te hopen. Het maakt niet uit of de auto’s op benzine of elektrisch rijden, de winst zal worden gemaakt met het zweet van de werkers.

Ons probleem is niet de keuze van het model of het type motor, maar het verdedigen van ons bestaan tegen uitbuiting en tegen de bazen die ons willen laten betalen voor de grillen van hun rampzalige economie!