De winsten en zij die ze produceren
De winsten bereiken recordniveaus in de auto-industrie in het algemeen. Volvo Gent (eigendom van de Chinese groep Geely) gaat er prat op dat het in 2023 meer dan 230.000 voertuigen heeft geproduceerd, dat het voorop loopt met toekomstige elektrische modellen en dat het overgrote deel van de winst wordt gemaakt op elektrische modellen. Het is dus feest op de aandeelhoudersvloer.
Maar voor winstdeling kondigt de directie slechts 2.090 euro per werker aan. Ter vergelijking: de winst van de Volvo Groep bedraagt 2,27 miljard euro in 2023, een stijging van 43%!
Voor een jaar werk? Om je rug te breken in de vroege uurtjes van de ochtend of de vroege uurtjes van de nacht?
Vraagje van 5 centje: als werkers 100% van de winst produceren en aandeelhouders 0%, hoeveel moet dan de deelname in de winst bedragen?
Hun winsten of onze levens
De directie heeft aangekondigd dat 300 collega’s eind april zullen worden ontslagen. Deze collega’s hadden tijdelijke contracten of contracten voor 6 maanden, die niet worden verlengd.
En wie weet of het er nog meer worden?
De directie maakt haar berekeningen: de winst voor 2024 zal beter zijn als deze lonen niet worden betaald. Kapitalistische logica draait om winst.
Voor arbeiders daarentegen is hun onmiddellijke zorg een baan en een goed loon om de huur of hypotheek, energierekeningen of boodschappen in de supermarkt, schoolbenodigdheden of hulp voor zieke familieleden te betalen.
Hun winsten worden gemaakt op onze levens, en het zal niet stoppen totdat werkers zich organiseren om hun eigen berekeningen te maken en terug te slaan tegen hun uitbuiters.
Elk centje telt
Niets wordt willekeurig berekend in de kantoren van de directie: om winstdeling te krijgen, moet je op 31 mei nog in de fabriek staan. Met andere woorden, collega’s die de directie eind april wil zien vertrekken, hebben er geen recht op.
Van de miljardenwinst wil de directie zelfs de peanuts van sommige premies houden.
“Herstructurering”… van de winst
Natuurlijk zegt de directie dat men zich geen zorgen hoeft te maken, dat het banenverlies gecompenseerd zal worden door een verlaging van de productiesnelheid. Maar dat zien we al sinds oktober: de lijn een paar seconden minder snel maken compenseert de extra werkdruk van de ontbrekende collega’s helemaal niet.
Kapitalisten zijn creatief in hun woorden, maar hun zieke geesten hebben maar één vast idee: de productie maximaliseren terwijl ze het minimum aan lonen betalen.