De directie van autofabrikant Van Hool (Lier) heeft aangekondigd de productie van bussen in België stop te zetten en de komende vier jaar meer dan duizend werkers te ontslaan. En dan hebben we het nog niet over de impact op onderaannemers en werkers bij toeleveranciers van Van Hool.
Voor veel werkers zou dit werkloosheid betekenen of een terugkeer naar het werk onder slechtere omstandigheden.
De directie beweert dat de situatie moeilijk is, en in het bijzonder dat de openbaarvervoermaatschappij De Lijn onlangs heeft aangekondigd dat ze elektrische bussen koopt van de Chinese fabrikant BYD, in plaats van Van Hool… die deze bussen eigenlijk niet wilde produceren!
Maar de familie Van Hool is in de loop der jaren rijk geworden over de ruggen van de arbeiders, en waarom zouden de arbeiders moeten betalen nu het management van het bedrijf failliet is? Van de 15 steenrijke kleinkinderen van de oprichter van het bedrijf heeft Frank Van Hool alleen al een persoonlijk fortuin van meer dan 80 miljoen!
Vakbonden en politici roepen op om de contracten opnieuw toe te wijzen aan Van Hool om “onze industrie te verdedigen” “tegen de Chinese concurrentie”. Tegelijkertijd roepen ze de regering op om leningen voor Van Hool te steunen en overheidsgeld in het bedrijf te herinvesteren.
De familie Van Hool is decennialang rijk geworden over de ruggen van de werkers en nu moet ons belastinggeld in hun zakken verdwijnen? Wij betalen twee keer zodat kapitalisten dikker kunnen worden? En dat noemen ze rechtvaardigheid!
De werkers uit Macedonië en de hele wereld zijn onze bondgenoten
De bussen zouden in Macedonië worden geproduceerd in plaats van in België, door arbeiders met lagere lonen. Het probleem is niet de Macedonische arbeiders, die ook hun brood moeten verdienen en hogere lonen zouden willen. Het probleem zijn de kapitalisten – zoals de familie Van Hool – die op concurrentie spelen. Daarom zullen Belgen en Macedoniërs samen moeten vechten. Arbeiders in andere landen zijn onze bondgenoten, en alleen samen kunnen we strijden tegen ontslagen en voor hogere lonen.
Een algemene strijd van de werkers
Naast de werkers van Van Hool liggen vandaag alle werkers in de auto-industrie onder vuur. Bij Audi in Vorst is er economische werkloosheid en gaan er geruchten over verplaatsing. Bij Volvo in Gent vallen er ontslagen. In Frankrijk, Nederland en Duitsland is de omschakeling naar elektrische auto’s ook een voorwendsel voor massaontslagen.
En naast de auto-industrie worden ook veel andere sectoren getroffen door ontslagen: distributie, kleding, enz.
We zijn allemaal het slachtoffer van het winstbejag en van de kapitalistische concurrentie die leidt tot ontslagen, crises en uiteindelijk oorlogen. Daarom moeten we het kapitalisme omverwerpen.