Jo Cornu, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, is niet bang geweest voor wat extra uitgaven om “advies van deskundigen” te krijgen van consultingbureau’s om zijn politiek te rechtvaardigen: de “benchmarking” (wat gewoon betekent “vergelijken met een model”). Zo’n studie zou vaststellen dat de spoormannen van de NMBS minder productief zijn dan hun collega’s uit andere spoorwegmaatschappijen en dat de gebruikers 35% minder betalen dan in andere landen.
Dus, zoals in Duitsland waar de treinbestuurders staken om de toestand sinds de privatisering aan te klagen: besnoeide lonen die bijna nooit verhoogd worden? Of in Frankrijk waar het netwerk na de vele inkrimpingen van het personeelsbestand zo slecht onderhouden wordt dat er ongevallen worden veroorzaakt zoals in Brétigny in 2013? Of nog in Engeland waar sommige reizen gewoon onbetaalbaar zijn geworden?
“Benchmarking” of niet, we hebben er allemaal belang in zich te mobiliseren met de spoormannen om deze aanval tegen te houden tegen de openbare dienst, het personeel en de gebruikers!