Nieuwtjes uit het fabrieksblad “Spoorwegen” van 12 mei 2025 : 

Verkeerde wissel

In 2024, tussen de aanwervingen en de pensioneringen, waren er 89 spoormannen meer bij de NMBS dan het jaar ervoor. Bij Infrabel waren we met 335 minder. 

Het is niet precies de omkering van de curve die het aantal spoorwegwerkers in 30 jaar met 65% heeft verminderd, terwijl het aantal passagiers met 60% is toegenomen. En nu willen ze ons langer laten werken… door onze pensioenen te verlagen. 

Opeenvolgende regeringen zijn al lang door alle rode lichten gereden. Het wordt tijd dat de werkers hen hun bevoegdheidsbewijs afnemen en zelf de leiding nemen!

Overleggen of zich versterken ?

Mobiliteitsminister Crucke is blij: de vakbonden hebben de stakingsagenda opgeschort. “Dialoog levert resultaat op”, pocht hij. Maar minister van pensioenen Jambon geeft toe dat “een pensioen op 67 jaar bij de NMBS niet onderhandelbaar is”.

Alles bewijst dat overleggen met de huidige krachtsverhouding hen niet zal terugdringen. Om onze belangen te verdedigen, moeten we eerst proberen onze onderhandelingspositie te versterken! Net dat moet op onze agenda staan!