Nieuwtjes NMBS

Verlamd door winstgevendheid

Als kostenbesparende maatregel had de directie de met TVM uitgeruste voertuigen weggedaan die nodig waren voor werkzaamheden aan hogesnelheidslijnen. Het gevolg was dat op 15 april een TGV 4 uur lang moest wachten op hulpvoertuigen die niet sneller konden dan 40 km/u… De logica van rendabiliteit van de directie is erin geslaagd om hogesnelheidslijnen om te vormen tot 0-snelheidslijnen…

Voorakkoord om stakingen op voorhand te stoppen

De syndicale leidingen zijn nog maar net begonnen met onderhandelen, en niet eens over de pensioenen, en ze schorten nu al hun weinig ambitieuze stakingsagenda op. Maar denken ze echt dat, gezien de huidige krachtsverhouding, onze eisen ingewilligd zullen worden?

Plaspauze

Vaak zijn alle toiletten in de trein defect! Er zit niets anders op dan naar het station te gaan om jezelf te ontlasten! Het is een pauze, het is comfortabeler en we hoeven er nog geen €1,10 voor te betalen! Maar wat passagiers en punctualiteit betreft, is dit echt een slechte organisatie…

Vertraagde directie!

Een van de redenen waarom toiletten vaak niet in orde zijn, is dat ze minder worden onderhouden sinds de invoering van gefragmenteerd onderhoud (TIM). Treinen komen vaker in de werkplaats, maar blijven er minder lang, ten koste van handelingen die langer duren… zoals het ontkalken van toiletten. 

De dringende behoeften van de gebruikers zijn niet dringend voor directie die lijdt aan rendabiliteitsziekte.

Onze toekomst staat op het spel!

Na het onophoudelijk pushen voor de “Be Well”-enquête verzint de directie een tombola voor de enquête op het “We Be”-platform. Ze hopen dat we geïnteresseerd zijn in het geven van onze mening om kans te maken op een brooddoos, terwijl onze pensioenen en premies onder vuur liggen!

Het is niet dat we er tegen zijn om ons te uiten… in feite zijn we daar al mee begonnen met de stakingen!