“Al onze lijnen zijn in gesprek…”

Veel werkers moeten het bedrag van hun pensioen weten om het einde van hun loopbaan te kunnen beheren. Maar het is moeilijk om betrouwbare cijfers te krijgen, omdat de regels complex zijn en werkers vaak van status veranderen: werker, werkloze, zelfstandige, ambtenaar, zijn vaak de fases in een beroepsleven.

Het ontbreekt de sociale secretariaten aan gegevens en hun berekeningen zijn fantasievol. De online service MyPension geeft alleen een schatting, die ver van de werkelijkheid kan liggen. Om antwoorden te krijgen op je vragen, is de enige oplossing om de pensioendienst te bellen. “Bellen”, want de administratie antwoordt niet meer op brieven of e-mails. Daarom kreeg de dienst vorig jaar… een miljoen telefoontjes!

Omdat de personeelsbezetting beperkt is, heeft elk telefoontje maar een tegoed van 20 minuten. Als je 16 minuten hebt gewacht tot een agent de telefoon opnam, hebben ze nog maar 4 minuten om je telefoontje te beantwoorden. Een waarschuwingslampje geeft aan dat de tijd bijna op is. Als de 20 minuten worden overschreden, wordt de agent door zijn superieuren opgeroepen om uit te leggen waarom…