In de nacht van donderdag 28 mei heeft het federale parlement de “programmawet” aangenomen, een pakket nieuwe bezuinigingsmaatregelen dat de lonen en pensioenen aantast en nieuwe belastingen oplegt.
De indexering van lonen boven 4.000 euro bruto, evenals die van pensioenen en uitkeringen boven 2.000 euro bruto, wordt dit jaar en in 2028 beperkt. Deze maatregel treft bijna de helft van de werkers en gepensioneerden!
De accijnzen op gas worden verhoogd en die op elektriciteit worden verlaagd. Maar de daling compenseert de stijging niet! Volgens berekeningen van de krant L’Echo zou de jaarlijkse stijging van de gasrekening voor een huishouden met een gemiddeld verbruik 74,50 euro bedragen, terwijl de jaarlijkse daling van de elektriciteitsrekening 43 euro zou bedragen.
Ook andere belastingen worden verhoogd: die op het instappen bij vluchten van meer dan 500 km, op verzekeringstransacties, op effectenrekeningen, …
